(EN) Through this thesis, we aim to respond to a societal issue raised back in 2016 through a study by the French Ministry of Culture, which indicated that young audiences were deserting cultural venues, with museums in particular. The digital transformation of museums has been initiated in recent years to address these issues. Through this thesis, we aim to support this transformation, which is fully in line with one of the University's four areas of expertise (digital transition). In addition to the cultural aspect, we also want to draw the public's attention to environmental issues through serious games throughout the city of La Rochelle. The aim here is to deploy several devices (robots, kiosks, etc.) across the city, via which the public will become more aware of these issues. This thesis is also part of a drive to develop interactive data analysis tools that put the data analyst at the heart of the process.

Thesis co-supervised by Karell BERTET

---

(FR) A travers cette thèse, nous souhaitons répondre à une problématique sociétale soulevée dès 2016 à travers une étude du ministère de la culture qui indique que le jeune public déserte les lieux de culture avec en particulier les musées. La transformation numérique des musées a été amorcée ces dernières années pour répondre à ces problématiques. A travers cette thèse, nous souhaitons accompagner cette transformation, ce qui s’intègre pleinement dans un des quatre domaines d’expertise de l’Université (transition numérique). Outre l’aspect culturel, nous souhaitons également attirer l’attention du public sur les questions de l’environnement à travers des jeux sérieux sur l’ensemble de la ville de La Rochelle. L’objectif ici est de déployer plusieurs dispositifs (robots, bornes, etc.) à l’échelle de la ville via lesquels le public se sensibilisera sur ces questions. Cette thèse s’inscrit également dans une volonté de développer des outils d’analyse interactive des données qui mettraient l’analyste de données au cœur du processus.

Thèse co-encadrée par Karell BERTET